Thursday 2 November 2017

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Banking amp assicurazione dopo aver attraversato questa lezione si dovrebbe essere in grado di: comprendere il concetto di Banking Descrivere lo sviluppo della Banking in India Spiegare le funzioni della Banca differenziano i settori bancari 1.1 Concetto di Banking 1.2 Sviluppo of Banking in India 1.3 Funzioni di Bank 1.4 settori bancari 1.6 test interrogazioni 1.7 Ulteriori letture il settore bancario è la linfa vitale di qualsiasi economia moderna. Si tratta di uno dei più importanti pilastri del sistema finanziario, che svolge un ruolo fondamentale nella successfailure di un'economia. Le banche sono uno dei più antichi intermediari finanziari nel sistema finanziario. Essi svolgono un ruolo importante nella mobilitazione dei depositi e l'erogazione di credito ai vari settori dell'economia. Il settore bancario è dominante in India in quanto rappresenta più della metà delle attività del settore finanziario. 1.1 Concetto di banche bancari sono istituzioni che accettano vari tipi di depositi e di utilizzare tali fondi per la concessione di prestiti. L'attività delle banche è quello di un intermediario tra le unità di risparmio e di investimento dell'economia. Esso raccoglie i fondi in eccedenza di milioni di singoli risparmiatori che sono ampiamente dispersi e li canalizzare per l'investitore. Secondo la sezione 5 (b), del regolamento Banking Act, 1949, bancario significa accettare, con lo scopo di prestito o di investimento, di depositi di denaro da parte del pubblico, rimborsabili a vista o in altro modo, ed estraibile tramite assegno, bozza, e ordinare o altro. Bancario società: qualsiasi società che transacts l'attività di banking in India. Nessuna azienda può esercitare l'attività bancaria in India a meno che non utilizza come parte del suo nome almeno una delle parole banca, banchiere o bancario. Le caratteristiche essenziali del business bancario, come definiti nella sezione 5 (b), del regolamento Banking Act sono: Raccolta di depositi da parte del pubblico, Ai fini del prestito o investimento a) Estrarre in grado, mediante qualsiasi strumento se una verifica o di altra natura . 1.2 Sviluppo di Banking in India La storia della banca risale al XIII secolo, quando la prima lettera di cambio è stato utilizzato come moneta nel commercio medievale. Non c'era parola come bancario prima di 1640, anche se la pratica della custodia e risparmio fiorì nel tempio di Babilonia, come già nel 2000 aC Chanakya nella sua Arthashastra scritto in circa 300 aC menzionata l'esistenza di potenti corporazioni di banchieri d'affari che hanno ricevuto depositi, prestiti avanzate e hundis emessi (lettere di trasferimento). Le scritture Jain menzionano i nomi di due banchieri che hanno costruito i famosi templi Dilwara di Monte Abu durante il 1197 e il 1247 dC La prima banca ha chiamato la Banca di Venezia è stata fondata a Venezia, Itlay nel 1157 per finanziare il monarca nelle sue guerre. I banchieri lombardi erano famosi in Inghilterra. Ma bancario moderno è iniziato con l'orafo inglese solo dopo 1640. La prima banca in India è stata la Banca d'Hindustan iniziata nel 1770 da Alexander amp Co. un'agenzia casa inglese a Calcutta che non è riuscito nel 1782 con la chiusura della casa agenzia. Ma la prima banca in senso moderno è stato istituito nel Presidenza del Bengala, come la Banca del Bengala nel 1806. Storia a parte, è stato il banchiere che per primo si è evoluto il sistema bancario per la negoziazione di materie prime che di denaro. Le loro attività di trading tenuti rimesse di denaro da un luogo ad un altro. Per questo, hanno pubblicato hundis rimettere fondi. In India, questi banchieri d'affari erano conosciuti come Seths. La prossima fase della crescita del settore bancario è stato il orafo. L'attività di orafo era tale che ha dovuto prendere speciali precauzioni contro il furto di oro e gioielli. Se lui sembrava essere una persona onesta, i commercianti del quartiere hanno iniziato lasciando il loro lingotti, denaro e ornamenti nella sua cura. Come questa diffusione pratica, l'orafo ha iniziato qualcosa di ricarica per prendersi cura del denaro e lingotti. Come prova per la ricezione di oggetti di valore, ha emesso una ricevuta. Poiché l'oro e monete d'argento non avevano segni del proprietario, l'orafo ha iniziato loro prestito. Come l'orafo è stato preparato per dare il titolare della ricevuta di una pari quantità di denaro su richiesta, le ricevute orafe divennero come assegni come mezzo di scambio e di un mezzo di pagamento. La prossima fase della crescita del settore bancario è l'usuraio. L'orafo ha scoperto che in media i prelievi di monete erano molto meno rispetto ai depositi con lui. Così ha iniziato a far avanzare le monete in prestito per pagare gli interessi. Per sicurezza, teneva i soldi nella riserva. Così l'orafo-usuraio è diventato un banchiere che ha iniziato svolgere le due funzioni di banca moderna che di accettare depositi e avanzando prestiti. In India i nostri fattori storici, culturali, sociali ed economiche hanno portato sul mercato monetario indiano essendo caratterizzato dalla presenza di entrambi i settori organizzati e non organizzati. (A) Unorganized Settore: Il settore non organizzato composto da usurai e banchieri indigeni che per soddisfare le esigenze di un gran numero di persone soprattutto nelle zone rurali. Sono stati soddisfare le esigenze finanziarie della popolazione rurale, da tempo immemorabile. La loro importanza può essere desunta dal fatto che Jagat Seths, banchieri ereditarie del Nawab del Bengala, sono stati riconosciuti anche da Aurangzeb e la East India Company che sono stati costretti a prendere in prestito da loro anche pubblicamente li onorati. Le banche indigene sono differenti dalle banche corretta in diversi modi. Per esempio, si combinano con l'attività bancaria commerciale, mentre il commercio è severamente vietato per le banche nel settore organizzata. Non credono in formalità o lavoro di carta per effettuare depositi o ritirare i soldi. Infatti, dal momento che una percentuale sostanziale della loro clientela è analfabeta, che spesso prendono un'impressione pollice dei loro clienti su un foglio bianco. Anche se usano un Hundi come strumento chiuso ancora non viene indicato nel suo volto se l'operazione è supportato da oneroso o è solo a seguito di reciproco. Il tasso d'interesse applicato dalle loro fluttua direttamente con la necessità del mutuatario e può talvolta essere alto come 300 per cento Essi sono isolati da tutti i tipi di controlli monetari e creditizi mentre cadono al di fuori tua competenza di RBI. Anche se sono ancora la principale fonte di finanziamento per le piccole mutuatari, ma ora il loro mercato ha iniziato contrazione a causa della rapida espansione delle filiali di banche nei settori non organizzati. 1.3 Funzioni di Bank secondo la sezione 6 del regolamento Banking Act del 1949, le funzioni primarie di una banca sono: accettazione di depositi e prestiti di fondi. Per secoli, le banche hanno preso in prestito e prestato denaro per le imprese, il commercio, e la gente, gli interessi sui prestiti ricarica e pagare gli interessi sui depositi. Queste due funzioni sono le attività principali del sistema bancario. Oltre a queste due funzioni, una banca commerciale esegue una varietà di altre funzioni che possono essere classificati in due grandi categorie e cioè (a) Agenzia o funzioni di rappresentanza (b) Funzioni di utilità generale. (A) di agenzia o rappresentante funzioni: incasso e pagamento di vari articoli: Le banche svolgono le istruzioni permanenti dei clienti per effettuare i pagamenti tra cui abbonamenti, premi assicurativi, affitto, elettricità e bollette telefoniche, ecc intraprendere attività di governo come il pagamento della pensione, la raccolta di imposte dirette (ad esempio, l'imposta sul reddito) e imposte indirette, come le accise. Lettera di riferimento: Banche acquistare e vendere di cambi e favorire in tal modo il commercio internazionale. Questa funzione è normalmente scaricata da banche in valuta estera. Acquisto e vendita di titoli: sottoscrivere e trattare in magazzino, fondi, azioni, obbligazioni, ecc governi Agente: Agire come agenti per qualsiasi governo o autorità locali o di qualsiasi altra persona o le persone trasportare anche in agenzia di affari di qualsiasi natura compresa la compensazione e l'inoltro delle merci, dando delle entrate e degli scarichi, e comunque in qualità di un avvocato per conto dei clienti, ma escludendo l'attività di un agente di gestione o di segretario e tesoriere di una società. Acquisto e vendita di valuta estera: Banche acquistare e vendere di cambi e favorire in tal modo il commercio internazionale. Questa funzione è normalmente scaricata da banche in valuta estera. Fiduciario ed esecutore: Banche fungono anche da amministratori ed esecutori della proprietà dei loro clienti sui loro consigli. Consegna degli Denaro: Banche anche rimettono denaro da un posto all'altro attraverso assegni circolari o e-mail o trasferimenti telegrafici. (A) utilità generale funzioni: impianto Locker: Le banche forniscono servizi spogliatoi ai loro clienti. Le persone possono mantenere il loro oro o gioielli in argento o altri documenti importanti in questi armadietti. Il loro canone annuo è molto nominale. Informazioni Aziendali e Statistiche: Essere familiarità con la situazione economica del paese, le banche dare consigli ai propri clienti in materia finanziaria, sulla base di informazioni commerciali e dati statistici raccolti da loro. Guida in trasporto di merci: Grandi uomini d'affari o industriali dopo consegnare merci ai loro rivenditori inviare la ricevuta ferroviaria alla banca. I dettaglianti ottenere questa ricevuta dalla banca sul pagamento del valore della partita ad esso. Dopo aver ottenuto la ricevuta ferroviaria dalla banca che ottengono la consegna della spedizione dal ferroviaria Goods Office. In questo modo le banche aiutano nel trasporto di merci dai centri di produzione ai centri di consumo. Agendo come un Arbitro: Se desiderato dal cliente, la banca può essere un arbitro vale a dire che potrebbe essere sottoposta dalle terze parti per la ricerca di informazioni in merito alla situazione finanziaria del cliente. L'emissione di lettere di credito: Banchieri in modo mediante l'emissione di lettere di credito certificano il merito di credito dei clienti. Le lettere di credito sono molto popolari nel commercio estero. Agendo come Underwriter: banche sottoscrivono anche i titoli emessi dal governo e gli organi sociali per commissioni. Il nome di una banca come un sottoscrittore incoraggia gli investitori ad avere fiducia nella sicurezza. Emissione di travellers cheque e carte di credito: le banche sono state il rendering grande servizio mediante l'emissione di travellers cheques, che permettono ad una persona di viaggiare senza il timore di furto o perdita di denaro. Ora, alcune banche hanno iniziato sistema di carte di credito, in base al quale è consentito un titolare di carta di credito di avvalersi di credito dalle prese elencati, senza alcun costo o sforzo aggiuntivo. Così un titolare di carta di credito non deve effettuare o maniglia contanti tutto il tempo. L'emissione di assegni regalo: alcune banche di emissione assegni regalo di varie denominazioni ad es alcuni indiani controlli banche problema dono della denominazione di Rs. 101, 501, 1001 ecc Questi sono generalmente rilasciati gratuitamente oa un costo molto nominale paga. Trattare in valuta estera: Le principali filiali delle banche commerciali effettuare transazioni anche attività di valuta estera. Le banche commerciali sono i principali rivenditori autorizzati di valuta estera in India. Merchant Banking Services: Le banche commerciali anche rendere servizi di merchant banking per i clienti. Aiutano in avvalendosi prestiti da istituzioni finanziarie non bancarie. 1.4 settori bancari Lo spettro dei bisogni e delle esigenze delle persone, delle organizzazioni e settori dell'economia è molto vasto e diversificato. Le banche hanno escogitato una vasta gamma di prodotti e servizi bancari per soddisfare le esigenze dei loro clienti. settori bancari includono corporate banking, banking internazionale e bancario rurale. Corporate Banking: bancario Cooperativa serve in genere le esigenze finanziarie delle grandi case dello aziendale entrambi i settori e dei governi nazionali e multinazionali, pubbliche. Tuttavia, tradizionalmente le banche erano stati concentrandosi principalmente sulle attività produttive based e finanziato fabbisogno di capitale circolante, nonché prestiti termine verso imprese a causa di motivi seguenti: dall'inizio fino all'era pre-riforma, case d'affari sono stati fortemente dipendente dalle banche per le loro esigenze finanziarie . I mercati dei capitali non erano ben sviluppati, le norme joint venture non erano stati liberalizzati, le fusioni e le acquisizioni non sono stati il ​​percorso preferito e numerose restrizioni sono stati immessi sul ottenere finanziamenti dai mercati esteri. Gli istituti bancari anche mostrato una preferenza per la fornitura di credito alle imprese. In questo modo il loro lavoro di carta è stato notevolmente ridotto il numero di clienti erano meno. Non solo il carico di lavoro è stato facilitato, ma anche il rischio era notevolmente meno come prestiti aziendali sono state fatte contro collaterali dopo aver verificato la loro capacità di rimborso. Il governo aveva anche stanziato settori prioritari, e, come tali banche hanno dovuto rispettare gli obiettivi loro assegnati. Dopo la liberalizzazione, molte imprese non hanno potuto affrontare la concorrenza ed è andato in rosso. recessione economica e contesto recessivo portato a scarse prestazioni di molti mutuatari. Come diretta conseguenza di tutti questi, i NPAs delle banche iniziato montaggio. Tuttavia, secondo il rapporto annuale RBI del 2005-06, la domanda di credito da parte del settore delle imprese ha trasformato robusta sul retro della forte performance industriale. Inoltre, le banche sono tenuti ad avere maggiori opportunità di finanziamento nel settore della finanza di progetto, in particolare nel settore delle infrastrutture, data la conversione di due grandi istituzioni finanziarie nelle banche. Le banche si sono concentrati principalmente sulla syndication del debito al fine di garantire una più ampia partecipazione nella finanza di progetto e il segmento leader all'ingrosso. Corporate banking serve la necessità di imprese, quelle con un soggetto giuridico. Essi offrono conti correnti aziendali, fanno prestiti commerciali, partecipare a prestiti consorziali e sono attivi nei mercati interbancari a borrowlend da ad altre banche. Molte banche offrono prodotti strutturati, dei servizi del mercato dei capitali e le soluzioni aziendali. Corporate banking comporta relativamente meno mutuatari e la dimensione account è di solito di grandi dimensioni e, a volte può trasformarsi in miliardi di dollari. I. servizi bancari aziendali includono: II. patrimoniale e prestiti di, scoperti di conto, fattura attualizzazione, project financing. III. La gestione della liquidità sia titoli a breve termine di denaro così come i fondi detenuti per periodi più lunghi. IV. Finanziamento delle esportazioni e delle importazioni comprese le modalità di credito all'esportazione. V. Project finance VI. La trasmissione e la ricezione di denaro. VII. Manipolazione di valuta estera e di copertura contro le variazioni di valore. In tempi recenti, c'è stato un notevole cambiamento da aziendale per retail banking. La ragione principale per evitare account aziendali è il montaggio conti aziendali non performing. Difficoltà nei prezzi dei servizi e rischi elevati coinvolti sono alcune delle altre ragioni per affaccia conti aziendali. Tuttavia questo è molto redditizio segmento fornito assistenza è presa in identificare e concentrarsi su segmenti di business selezionati e ristorazione alle loro esigenze, per esempio per il segmento delle PMI, il credito è di primaria importanza, mentre per le grandi imprese, sono necessarie soluzioni personalizzate. Sistematico processo di pianificazione conto può aiutare a identificare i clienti redditizi, e il prezzo dei servizi in grado di aiutare la banca per sbarazzarsi del problema di qualità dell'attivo. La maggior parte delle banche nazioni sviluppate hanno divisioni bancarie aziendali separati che li aiutano a evitare le insidie ​​di una taglia unica tutte le politiche. (B) Retail Banking: con un salto per l'economia indiana da un settore manifatturiero, che non è mai veramente decollato, per un settore dei servizi nascente, bancario nel suo complesso sta subendo un cambiamento. Un'opzione più grande per il consumatore è sempre tradotta in una maggiore domanda per i prodotti finanziari e personalizzazione dei servizi sta rapidamente diventando la norma di un vantaggio competitivo. Con il settore bancario al dettaglio destinato a crescere ad un ritmo di 30 giocatori si stanno concentrando sempre di più sulla vendita al dettaglio e stanno svegliando al potenziale di questo settore bancario. Allo stesso tempo, il settore bancario nel suo complesso sta vedendo cambiamenti strutturali nei quadri normativi e di cartolarizzazione e severe norme NPA che dovrebbero essere in vigore entro il 2004 significa una più veloce si adatta a queste dinamiche di cambiamento, il più veloce è quello atteso per guadagnare il vantaggio . In questo articolo, cerchiamo di studiare le ragioni che stanno dietro l'eufemismo per quanto riguarda la vendita al dettaglio di messa a fuoco delle banche indiane e cercare di valutare quanto di esso vale la pena l'attenzione che sta attirando. Retail banking è tipico bancario mercato di massa in cui i singoli clienti utilizzano filiali locali delle banche commerciali più grandi. Retail banking è bancario che fornisce servizi diretti ai consumatori. Molte persone con conti bancari hanno i loro conti presso una banca al dettaglio e le banche che offrono servizi bancari al dettaglio può anche avere mercantili e commerciali rami che lavorano con le imprese. Per le persone con elevato patrimonio netto e esigenze bancarie speciali, servizi privati ​​bancari al dettaglio possono essere perseguiti. Questi offrono un elevato livello di servizio con un numero di opzioni che non sono disponibili per i membri medi del pubblico. I servizi offerti includono risparmi e conti correnti, mutui, prestiti personali, carte debitcredit e certificati di deposito (CD). I servizi più basilari bancari al dettaglio includono risparmi e conti correnti. La maggior parte delle banche commerciali, tuttavia, cercano di farsi in uno sportello unico per i clienti bancari. Questo aumenta la ritenzione e la fidelizzazione dei clienti, assicurando che la banca ha una fornitura costante di clienti. L'espansione dei servizi bancari fornisce anche maggiori opportunità per la banca di girare un profitto. Caratteristiche del Retail Banking 1. gran numero di piccoli clienti: Retail banking è caratterizzato dalla presenza di un gran numero di piccoli clienti, che consuma personal banking e servizi di piccole imprese. Il requisito essenziale di retail banking è il suo orientamento verso il consumatore se si tratta di dimensioni, prezzo, canali di distribuzione o un profilo del prodotto. 2. I prodotti multiple: Un paniere di prodotti, tra cui depositi flexi, carte, assicurazione, spese mediche, prestiti auto sono offerti ai consumatori. Oltre a questi, ci sono una serie di servizi a valore aggiunto come conti de-mat, emissione di carte bancomat gratuiti, gestione del portafoglio, il pagamento delle bollette di acqua, luce e telefono. 3. Più canali: per aumentare la penetrazione e l'accesso delle banche non si limitano alle filiali, ma stanno facendo largo uso di internet, call center, chioschi, ecc Origine del Retail Banking: Origine del retail banking in India possono essere ricondotti a un numero degli sviluppi. 1. riforme del settore finanziario e la liberalizzazione: Prima di aprire l'economia durante il decennio degli anni novanta, corporate banking era stato l'obiettivo preferito per i banchieri. Tuttavia, dopo la riforma non è più rimase. Corporates potrebbe ora andare in prestiti commerciali esterni da banca qualsiasi riconosciuto a livello internazionale, l'esportazione agenzia di credito, mercato internazionale dei capitali o fornitori di attrezzature. Essi potrebbero anche optare per fusioni e acquisizioni. Così le banche hanno dovuto cercare altre strade rispetto al settore delle imprese per la crescita e l'espansione. 2. ripartizione dei rischi: Un'altra conseguenza della liberalizzazione era la recessione industriale, crisi economica, la malattia industriale che ha provocato il fallimento di molte grandi imprese. le banche di montaggio asset non performing reso più cauti prestiti alle case d'affari, e deviando i loro fondi nel segmento retail, come retail banking ha il vantaggio di ridurre al minimo il rischio e massimizzare i rendimenti. I rendimenti segmento retail sono 3-4 per cento rispetto al 1-2 per cento del segmento corporate. 3. La crescita in Banking Technology e automazione dei processi bancari: tecnologia ha aperto nuovi scenari per il settore bancario e ridefinito la sua natura, la portata e la portata. State-of-the-art tecnologia elettronica ha contribuito ad aumentare la penetrazione attraverso gli sportelli automatici senza dover aprire più rami. Internet ha reso possibile bancario deve essere fatto da casa. Telebanking e phone banking sono alcune altre nuove tecnologie che hanno rivoluzionato bancario. 4. Modifica profilo di clienti: una classe media sempre crescente, con reddito disponibile più, l'istruzione superiore e il desiderio di una maggiore qualità della vita hanno alimentato la domanda di servizi bancari al dettaglio. Sempre più persone sembravano aver abbracciato la cultura del credito e chiedono beni di consumo, vacanze, educazione e una serie di altri servizi bancari a valore aggiunto. (C) Rural Banking: Sulla anniversario della nascita del Mahatma Gandhi il 2 ottobre 1975, casse rurali sono stati stabiliti al fine di intensificare credito rurale. Nel 1975, il governo indiano ha nominato un gruppo di lavoro sotto la Presidenza di M. Narasimham, il vice governatore della Reserve Bank of India di rivedere il flusso di credito istituzionale per le persone nelle zone rurali. Il comitato è stato quello di studiare la disponibilità di credito istituzionale alla sezione più debole della popolazione rurale e di suggerire agenzie alternative per questo scopo. Il Comitato ha concluso che le banche commerciali non sarebbero in grado di soddisfare le esigenze di credito delle fasce più deboli delle zone rurali, in particolare, e rurale della comunità in generale. Il governo ha accettato le raccomandazioni del gruppo di lavoro e passò un'ordinanza nel settembre 1977 per stabilire regionali Casse Rurali. Necessità di stabilire regionale casse rurali L'esigenza principale e obiettivo delle RBBs è stato quello di fornire credito e altri servizi alle piccole e marginali agricoltori, braccianti agricoli e artigiani, che hanno avuto, in generale, non è stato adeguatamente servito dagli istituti di credito esistenti e cioè , banche cooperative e banche commerciali: banche 1. co-operative: Per quanto riguarda la struttura del credito cooperativo è interessato, gli manca il talento manageriale, la supervisione posta credito e il recupero crediti. Essi non sono inoltre in grado di mobilitare le risorse necessarie. 2. Le banche commerciali: Queste banche sono per lo più centralizzate nelle aree urbane e sono urbano-oriented. Anche se questi possono svolgere un ruolo fondamentale per quanto riguarda il credito rurale è interessato. Per questo devono regolare il loro metodi, procedure, formazione e orientamento secondo la ambiente rurale. Inoltre, a causa della struttura stipendio alto, modello di personale e le spese elevate stabilimento loro costi operativi è anche più alto. Così, in queste circostanze, le banche commerciali non possono fornire credito, per le fasce più deboli delle zone rurali, ad un tasso a buon mercato. 3. Necessità di una nuova istituzione: Così, in conformità con i requisiti rurali, la necessità è ritenuto di stabilire una tale istituzione cioè di una banca orientata rurale che possono soddisfare le esigenze di credito delle popolazioni rurali in particolare la sezione più debole. Essa può anche combinare i meriti di queste due istituzioni menzionate, tenendo da parte i loro inconvenienti. I RRBs, come sovvenzioni alle banche nazionalizzate, sono attesi a lungo andare non solo a fornire credito agli agricoltori e industrie di villaggio, ma anche di mobilitare depositi delle famiglie rurali. Essi possono formare parte integrante della struttura finanziaria rurale in India. Differenza tra RRBs e le banche commerciali Sebbene i RRBs sono fondamentalmente le banche commerciali in programma, ma si differenziano gli uni dagli altri per i seguenti aspetti 1. L'area del RRB è limitato ad una regione determinata comprendente uno o più distretti di uno stato. 2. Le RRBs concedono prestiti diretti e passare solo alle piccole e gestionali agricoltori, artigiani rurali e lavoratori agricoli e altri di piccole dimensioni con piccoli mezzi per scopi produttivi. 3. I tassi di prestito di RRBs non sono superiori ai tassi di prestito prevalenti di società cooperative, in qualsiasi stato particolare. Le banche di sponsorizzazione e la Reserve Bank of India forniscono molti sussidi e concessioni a RRBs per consentirgli di funzionare in modo efficace. I RRBs sono stati stabiliti dalla banca sponsor di solito una banca del settore pubblico. Il comitato direttivo sui RRBs identifica i quartieri che necessitano di queste banche. In seguito, il governo centrale imposta RRBs con la consultazione del governo dello stato e la banca sponsor. Ogni RRBs opera entro i limiti locali con ad esempio il nome eventualmente indicati dal governo centrale. La banca in grado di stabilire le sue filiali in qualsiasi luogo all'interno delle aree notificati. Il capitale autorizzato di ogni RRBs è Rs. 5 crore che può essere aumentato o ridotto dal governo centrale, ma non al di sotto del capitale versato di Rs. 25 lakh. Di questo il cinquanta per cento viene sottoscritto dal governo centrale, il 15 per cento dal Governo dello Stato e il 35 per cento da parte della banca sponsor. Attualmente la formula di sottoscrizione RRBs è stato fissato a 6 0. 20. 20 tra governo centrale, governo dello stato e la banca s Ponsor. Il contributo Governi centrali avviene tramite NABARD. Ogni RRB è gestita da un Consiglio di Amministrazione. La soprintendenza generale, la direzione e la gestione degli affari e delle imprese di RRBs giubbotti con il Collegio nove Stati di Amministrazione. Il governo centrale nomina 3 amministratori. Il presidente, di solito un funzionario della banca sponsor, ma è nominato dal governo centrale. Il Consiglio di Amministrazione è tenuto ad agire su principi di business e in conformità con le direttive e linee guida emanate dalla Reserve Bank. A livello statale, Stato Comitato di coordinamento a livello sono anche stata costituita per avere uniformità di approccio dei diversi RRBs. Il RRB sono tenuti a svolgere le seguenti funzioni o operazioni: 1. operazioni relative alle attività agricole: per concedere crediti alle piccole e marginali corniciai e braccianti agricoli, individualmente o in gruppo o di società cooperative ivi comprese le società di marketing agricoli, lavorazioni agricole società, società agricole cooperative, società agricole primarie, per usi agricoli o per altri scopi simili. 2. Le operazioni correlate alla attività non agricole: Concessione di crediti verso la artigiani, piccoli imprenditori e persone di piccoli mezzi impegnati nel commercio, commercio e industria o di altre attività produttive all'interno della sua area di operazione. (D) Micro-credito: Nonostante il raggio d'azione fenomenale di istituti di credito formali, i poveri delle campagne ancora dipendono le fonti informali di credito. Due importanti cause sono il gran numero di piccole mutuatari con piccole e frequenti esigenze. Anche la capacità di questi mutuatari di fornire garanzie è molto limitata. Inoltre, le procedure lunghe e complesse banche e la loro percezione del rischio sono stati anche fattori limitanti. Il microcredito è emerso come il più adatto e pratica alternativa alle banche convenzionali nel raggiungere la popolazione povera finora non sfruttato. Micro-credito o micro-finanza significa fornire famiglie molto povere con molto piccoli prestiti per aiutarli a impegnarsi in attività produttive o di crescere i loro piccoli commerci. Nel corso del tempo, il concetto di microcredito stata ampliata per includere tutta una serie di servizi finanziari e non finanziari, come credito, l'equità e il sostegno delle istituzioni, risparmi, assicurazioni ecc istituzione Micro-finance è un'organizzazione che fornisce servizi finanziari a persone con reddito limitato che hanno difficoltà di accesso al settore formale bancario. L'obiettivo di micro finanza è quello di fornire servizi finanziari adeguati a un numero significativo di basso reddito, le persone economicamente attive al fine di finanziare le microimprese e attività generatrici di reddito non agricole, comprese le attività agro-alleata e, infine, migliorare la loro condizione così come quella delle economie locali. Come da RBI di micro-finanza è la fornitura di risparmio, credito e altri servizi finanziari e prodotti di piccola quantità di poveri nelle zone rurali, semi-urbane e urbane per consentire loro di aumentare i loro livelli di reddito, e migliorare il loro tenore di vita. istituti di microcredito sono quelli che forniscono questi servizi. L'approccio micro-finanza è emerso come un importante sviluppo nel settore bancario per canalizzare credito per la riduzione della povertà direttamente e in modo efficace. Il micro-credito erogato dalle banche a singoli mutuatari direttamente o tramite qualsiasi agenzia è considerata come una parte dei prestiti del settore banche prioritari. (E) Auto-Aiuto Gruppi: SHG sono state lanciate per combattere il problema della crescente povertà a livello di base. Piccoli, coesi e partecipativi gruppi di poveri che si formano piscina regolarmente i loro risparmi per fare prestiti fruttiferi piccolo interesse per i suoi membri. Nel processo, si affacciano le sfumature della disciplina finanziaria. Inizialmente credito bancario non è obiettivo primario. E 'solo dopo che il gruppo si stabilizza e guadagna capacità di intraprendere l'attività produttiva e il rischio di orso che il microcredito entra in gioco. Il programma di linkage banca SHG ha dimostrato di essere il principale sistema di erogazione del credito supplementare con una vasta accettazione da parte delle banche, delle ONG e diversi dipartimenti governativi. Essa incoraggia i poveri rurali per costruire la loro capacità di gestire le proprie finanze, e quindi negoziare credito bancario a condizioni commerciali. Alcune norme devono essere osservate nella formazione di SHG. Per diventare membro, una persona deve essere al di sotto della soglia di povertà. Solo un membro di una famiglia può diventare membro e che la persona non può diventare un membro di più di un SHG. Non vi è alcun limite di numero massimo di membri può essere compreso tra 10 e 20. I membri del SHGs si suppone a riunirsi regolarmente, vale a dire, una volta alla settimana o una volta una quindicina di giorni. Comunque, la registrazione è facoltativa e lasciato alla discrezione dei membri. (F) non bancari intermediari finanziari: gli intermediari finanziari non bancari sono un gruppo eterogeneo di istituto finanziario, diverse dalle banche commerciali e cooperative. Queste istituzioni sono parte integrante del sistema finanziario indiano. Un'ampia varietà di istituzioni finanziarie è incluso in esso. Queste istituzioni raccogliere fondi da parte del pubblico, direttamente e indirettamente, a loro prestare a coloro che spendono finali. Le banche di sviluppo (come il IDBI, IFCI, ICICI, SFC, SIDCs, etc.) rientrano in questa categoria. Sono specializzati nel fare prestiti a breve termine per i loro debitori. LIC, GIC e le sue controllate e l'UTI sono le sue altre tutte le istituzioni India grossi termine di prestito. Di questi tre, solo UTI è un intermediario finanziario non bancario puro, gli altri raccogliere fondi a forma di premio dalla vendita di assicurazione. Oltre a questo, ci sono fondi di previdenza e gli uffici postali che mobilitano risparmio pubblico in una grande strada per la trasmissione in avanti a mutuatari finali o spendaccioni. Un gran numero di piccole NBFs come le società di investimento società di prestito, il noleggio di società finanziarie di acquisto e le attrezzature società di leasing, questi sono aziende del settore privato, con solo poche eccezioni. Funzioni di non bancari Intermediari finanziari: Le principali funzioni svolte da NBFs sono come sotto: 1. Brokers di mutuabili Fondi: NBFs agiscono come mediatori di fondi mutuabili e in questa veste essi intermedio tra il risparmiatore finale e l'investitore finale. Vendono titoli indiretti ai risparmiatori e acquistare titoli primari da parte degli investitori. Così, essi cambiano debito in credito. In questo modo, assumono rischi su se stessi e ridurre il rischio di mutuanti finali. Non solo, diversificando le loro attività finanziarie si diffondono ampiamente il rischio e, quindi, ridurre il loro rischio e pericolo, perché rendimenti bassi su alcuni beni sono compensati da un elevato ritorno sugli altri. 2. mobilitazione del risparmio: Queste istituzioni mobilitare i risparmi a vantaggio dell'economia. By providing expert financial services like easy liquidity, safety of the principal amount and ready divisibility of savings into direct securities of different values they are able to mobilize more funds and attract larger share of public savings. 3. Channelization of Funds into Investment The NBFs, by mobilizing savings, channelize them into productive investments. Each intermediary follows its own investment policy. For instance, savings and loan associations invest in mortgages insurance companies invest in bonds and securities etc. Thus this channelization of public savings into investment helps capital formation and economic growth. 4. Stabilize the Capital Market These institutions trade in the capital market in a variety of assets and liabilities, and thus equilibrate the demand for and supply of assets. Since they function with a legal framework and rules and they protect the interests of the savers and bring stability to the capital market. 5. Provide Liquidity Since the main functions of the NBFs convert a financial asset into cash easily, quickly and without loss in the capital value, they provide liquidity. They are able to do so, because they advance short-term loans and finance them by issuing claims against themselves for long periods and they diversify loans among different types of borrowers. Types of Non Banking Financial Institutions: The main types of non-banking financial institutionsintermediaries are as under: The Life Insurance Companies: Life Insurance Corporation of India enjoys near monopoly of life insurance in India. It is the biggest institutional investor. The LIC was established in 1 September, 1956 by nationalizing all the life insurance companies operating in India. Prior to nationalization of insurance companies, 245 private insurance companies operate from 97 centres. The main objectives of LIC are (i) To carry on Life Insurance business in India. Life insurance is a very important form of long term savings. (ii) The LIC aims in promoting savings. (iii) To invest profitability the savings collected in the form of payments received from life insurers. The LIC has two tier of capital structure - the initial capital, and premium capital. The initial capital of LIC is Rs. 5 crore provided by the Government of India. The premium paid by policy holders are the principal source of funds by LIC. Besides, the LIC receives interest, dividends, repayments and redemptions which add to its investible resources. The LIC is required to invest atleast 50 of its funds in government and other approved securities. LIC has to invest 10 of its funds in other investments which include loans to state governments for housing and water supply schemes, to Municipal Corporation, and corporation, and cooperative sugar companies, loans to policy holders, fixed deposits with banks and cooperatives societies. The main principle involved is security of funds rather than maximization of return on investment. General Insurance Companies: General Insurance Corporation of India was established in January 1973, when General Insurance Companies were nationalized. At the time of nationalization, there were 68 Indian companies and 45 non-Indian companies in the field. Their business was nationalized and vested in the General Insurance Company and its four subsidiaries viz. National Insurance Company Ltd. and United India Insurance Company Ltd. The GIC is the holding company and its direct business is restricted only to aviation insurance general insurance is handled by the subsidiaries of GIC and they operate various types of policies to suit the diverse needs of various segments of the society. They derive their income from insurance premia and invest the funds in various types of securities as well as in the form of loans. GIC has thus emerged as an important investment institution operating in Indian capital market. Unit Trust of India: The UTI is an investment institution which offers the small investor a share in Indias industrial growth and productive investment with minimum risk and reasonable returns. The UTI was established as a Statutory Corporation in February 1964 under the UTI Act 1964. It commenced its operations from 1 July, 1964. The UTI was established with the objective of mobilizing the savings of the community and channeling them into productive investment. Its objective is to encourage widespread and diffused ownership of industry by affording investors particularly the small investors, a means of acquiring shares assured of a reasonable return with minimum risk. Thus, the primary objective of the Unit Trust in two fold (i) To stimulate and pool the savings of the middle and low income groups (ii) To enable the unit holders to share the benefits and prosperity of the rapidly growing industrialization in the country. The UTI is managed by a board of trustees. It consists of a chairman and 9 other trustees. The chairman is appointed by the government of India in consultation with the IDBI, 4 trustees nominated by the IDBI, one trustee each nominated by the RBI, LIC and SBI and 2 trustees selected by other institutions which contributed to the initial capital of the UTI. The head office of UTI is in Mumbai. It has four zonal offices at Mumbai, Kolkata, Chennai and New Delhi. It has 51 branch offices in various parts of the country. (G) Mutual Funds: A mutual fund is a trust that pools the savings of a number of investors who share a common financial gain. Anybody with an investible surplus of as little as a few thousand rupees can invest in mutual funds. These investors buy units of a particular Mutual Fund Scheme that has defined investment objective and strategy. The money thus collected is then invested by the fund manager in different type of securities. The income earned through investments and the capital appreciation realized by the scheme is shared by its unit holders in proportion to the number of units owned by them. In India, the mutual fund industry started with the setting up of Unit Trust of India in 1964. Public sector banks and financial institutions began to establish mutual funds in 1987. The private sector and financial institutions were allowed to set up mutual funds in 1993. (H) Provident Pension Funds: These funds represent the most significant form of long-term contractual saving of the household sector. At present the annual contribution to these funds is running at double the rate than the rate of annual contribution to life insurance. In the financial year 1999-2000, about Rs. 69.695 crore had accumulated in the provident fund and other accounts with the Government of India. The resources mobilized by the funds during the same year were Rs. 1,465 crore. The provident funds scheme practically started in the post-independence period. Under the legalization, provident funds have been made compulsory in the organized sector of industry, coal mining, plantation and services (such as government, banking, insurance, teaching, etc.) There is a separate P. F. Legislation for coal mining, industries and Assam tea plantations. With the growth of the organized sector of the economy and in wage employment, savings mobilizations through PFs will growth further. The wage - earners are encouraged to join, P. F. schemes and make contributions to them, because thereby alone they are able to earn employers matching contribution to the fund. (I) Post Offices: Post offices serve as the vehicle for mobilizing small savings of the public for the government. These have been established with the sole motive of collecting peoples small savings in urban, semi-urban and rural areas. They are generally known as Savings Banks. In rural areas where majority of the population live, do not have such commercial banks. To create banking habit among them and to collect their scattered small savings, the savings banks have been opened. In India where there are no commercial banks, the Post-Office perform the functions of commercial banks, they collect the deposits of the people, open their deposit accounts and pay interest for the deposited money. In simple words, bank refers to an institution that deals in money. This institution accepts deposits from the people and gives loans to those who are in need. Besides dealing in money, banks these days perform various other functions, such as credit creation, agency job and general service. The spectrum of needs and requirements of individuals, organizations and sectors of the economy is very vast and diverse. Banks have come up with a whole range of banking products and services to suit the requirements of their clients. Banking sectors include corporate banking, international banking and rural banking. 1.6 Test Questions Q1. What is a Bank Explain the main functions of a Bank. Q2. Explain the various types of retail banking services offered by banks. Q3. Give an overview of different banking sectors in India. 1.7 Further Readings Varshney P. N.amp Mittal D. K. Indian Financial System , Sultan Chand ampSons G. Ramesh Babu, Financial Markets and Institutions , Concept Publishing Company. Tripathi Prava Nalini, Financial Services , Prentice Hall of India, 2008. Jain T. R. Indian Financial System . V. K. Publications. Banking amp Insurance After going through this lesson you should be able to: Understand the Concept of Banking Describe the Development of Banking in India Explain the Functions of Bank Differentiate Among Banking Sectors 1.1 Concept of Banking 1.2 Development of Banking in India 1.3 Functions of Bank 1.4 Banking Sectors 1.6 Test Question 1.7 Further Readings The banking sector is the lifeline of any modern economy. It is one of the important pillars of the financial system, which plays a vital role in the successfailure of an economy. Banks are one of the oldest financial intermediaries in the financial system. They play an important role in mobilization of deposits and disbursement of credit to various sectors of the economy. The banking sector is dominant in India as it accounts for more than half the assets of the financial sector. 1.1 Concept of Banking Banks are institutions that accept various types of deposits and use those funds for granting loans. The business of banking is that of an intermediary between the saving and investment units of the economy. It collects the surplus funds of millions of individual savers who are widely scattered and channelize them to the investor. According to section 5(b) of the Banking Regulation Act, 1949, banking means the accepting, for the purpose of lending or investment, of deposits of money from the public, repayable on demand or otherwise, and withdrawable by cheque, draft, and order or otherwise. Banking company means any company which transacts the business of banking in India. No company can carry on the business of banking in India unless it uses as part of its name at least one of the words bank, banker or banking. The essential characteristics of the banking business as defined in section 5(b) of the Banking Regulation Act are: Acceptance of deposits from the public, For the purpose of lending or investment a) Withdraw able by means of any instrument whether a cheques or otherwise. 1.2 Development of Banking in India The history of banking dates back to the thirteenth century when the first bill of exchange was used as money in medieval trade. There was no such word as banking before 1640, although the practice of safe-keeping and savings flourished in the temple of Babylon as early as 2000 B. C. Chanakya in his Arthashastra written in about 300 B. C. mentioned about the existence of powerful guilds of merchant bankers who received deposits, advanced loans and issued hundis (letters of transfer). The Jain scriptures mention the names of two bankers who built the famous Dilwara Temples of Mount Abu during 1197 and 1247 A. D. The first bank called the Bank of Venice was established in Venice, Itlay in 1157 to finance the monarch in his wars. The bankers of Lombardy were famous in England. But modern banking began with the English goldsmith only after 1640. The first bank in India was the Bank of Hindustan started in 1770 by Alexander amp Co. an English agency house in Calcutta which failed in 1782 with the closure of the agency house. But the first bank in the modern sense was established in the Bengal Presidency as the Bank of Bengal in 1806. History apart, it was the merchant banker who first evolved the system of banking by trading in commodities than money. Their trading activities required the remittances of money from one place to another. For this, they issued hundis to remit funds. In India, such merchant bankers were known as Seths. The next stage in the growth of banking was the goldsmith. The business of goldsmith was such that he had to take special precautions against theft of gold and jewellery. If he seemed to be an honest person, merchants in the neighborhood started leaving their bullion, money and ornaments in his care. As this practice spread, the goldsmith started charging something for taking care of the money and bullion. As evidence for receiving valuables, he issued a receipt. Since gold and silver coins had no marks of the owner, the goldsmith started lending them. As the goldsmith was prepared to give the holder of the receipt an equal amount of money on demand, the goldsmith receipts became like cheques as a medium of exchange and a means of payment. The next stage in the growth of banking is the moneylender. The goldsmith found that on an average the withdrawals of coins were much less than the deposits with him. So he started advancing the coins on loan by charging interest. As a safeguard, he kept some money in the reserve. Thus the goldsmith-money-lender became a banker who started performing the two functions of modern banking that of accepting deposits and advancing loans. In India our historical, cultural, social and economic factors have resulted in the Indian money market being characterized by the existence of both the unorganized and the organized sectors. (a) Unorganized Sector: The unorganized sector comprises moneylenders and indigenous bankers which cater to the needs of a large number of people especially in the rural areas. They have been meeting the financial requirements of the rural populace since times immemorial. Their importance can be gauged from the fact that Jagat Seths, hereditary bankers of the Nawab of Bengal, were recognized even by Aurangzeb and the East India Company who were compelled to borrow from them also publicly honored them. The indigenous bankers are different from the proper banks in a number of ways. For instance, they combine banking activities with trade whereas trading is strictly prohibited for banks in the organized sector. They do not believe in formalities or paper work for making deposits or withdrawing money. In fact, since a substantial percentage of their clientele is illiterate, they frequently take a thumb impression of their customers on a blank paper. Even if they use a Hundi as a negotiable instrument yet it will not be indicated on its face whether the transaction is supported by valuable consideration or it is merely as a result of mutual accommodation. The rate of interest charged by them fluctuates directly with the need of the borrower and may sometimes be as high as 300 percent They are insulated from all type of monetary and credit controls as they fall outside thy purview of RBI. Though they are still the major source of funds for small borrowers, but now their market has started shrinking because of the fast expansion of branches of banks in the unorganized sectors. 1.3 Functions of Bank According to section 6 of the Banking Regulation Act, 1949, the primary functions of a bank are: acceptance of deposits and lending of funds. For centuries, banks have borrowed and lent money to business, trade, and people, charging interest on loans and paying interest on deposits. These two functions are the core activities of banking. Besides these two functions, a commercial bank performs a variety of other functions which can be categorized in two broad categories namely (a) Agency or Representative functions (b) General Utility functions. (a) Agency or Representative functions: Collection and Payment of Various Items: Banks carry out the standing instructions of customers for making payments including subscriptions, insurance premium, rent, electricity and telephone bills, etc. Undertake government business like payment of pension, collection of direct tax (e. g. income tax) and indirect tax like excise duty. Letter of Reference: Banks buy and sell foreign exchange and thus promote international trade. This function is normally discharged by Foreign Exchange Banks. Purchase and Sale of Securities: Underwrite and deal in stock, funds, shares, debentures, etc. Governments Agent: Act as agents for any government or local authority or any other person or persons also carry on agency business of any description including the clearing and forwarding of goods, giving of receipts and discharges, and otherwise acting as an attorney on behalf of customers, but excluding the business of a managing Agent or Secretary and treasurer of a company. Purchase and Sale of Foreign Exchange: Banks buy and sell foreign exchange and thus promote international trade. This function is normally discharged by Foreign Exchange Banks. Trustee and Executor: Banks also act as trustees and executors of the property of their customers on their advice. Remittance of Money: Banks also remit money from one place to the other through bank drafts or mail or telegraphic transfers. (a) General Utility functions: Locker facility: Banks provide locker facilities to their customers. People can keep their gold or silver jewellery or other important documents in these lockers. Their annual rent is very nominal. Business Information and Statistics: Being familiar with the economic situation of the country, the banks give advice to their customers on financial matters on the basis of business information and statistical data collected by them. Help in Transportation of Goods: Big businessmen or industrialists after consigning goods to their retailers send the Railway Receipt to the bank. The retailers get this receipt from the bank on payment of the value of the consignment to it. Having obtained the Railway Receipt from the bank they get delivery of the consignment from the Railway Goods Office. In this way banks help in the transportation of goods from the production centers to the consumption centers. Acting as a Referee: If desired by the customer, the bank can be a referee i. e. who could be referred by the third parties for seeking information regarding the financial position of the customer. Issuing Letters of Credit: Bankers in a way by issuing letters of credit certify the credit worthiness of the customers. Letters of credit are very popular in foreign trade. Acting as Underwriter: Banks also underwrite the securities issued by the government and corporate bodies for commission. The name of a bank as an underwriter encourages investors to have faith in the security. Issuing of Travellers Cheques and Credit Cards: Banks have been rendering great service by issuing travellers cheques, which enable a person to travel without fear of theft or loss of money. Now, some banks have started credit card system, under which a credit card holder is allowed to avail credit from the listed outlets without any additional cost or effort. Thus a credit card holder need not carry or handle cash all the time. Issuing Gift Cheques: Certain banks issue gift cheques of various denominations e. g some Indian banks issue gift cheques of the denomination of Rs. 101, 501, 1001 etc. These are generally issued free of charge or a very nominal fee is charged. Dealing in Foreign Exchange: Major branches of commercial banks also transact business of foreign exchange. Commercial banks are the main authorized dealers of foreign exchange in India. Merchant Banking Services: Commercial banks also render merchant banking services to the customers. They help in availing loans from non-banking financial institutions. 1.4 Banking Sectors The spectrum of needs and requirements of individuals, organizations and sectors of the economy is very vast and diverse. Banks have come up with a whole range of banking products and services to suit the requirements of their clients. Banking sectors include corporate banking, international banking and rural banking. Corporate Banking: Cooperative banking typically serves the financial needs of large corporate houses - both domestic and multinational-public sectors and governments. However, traditionally banks had primarily been focusing on production based activities and financed working capital requirements as well as term loans to corporates due to following reasons: From the beginning till the pre-reform era, business houses were heavily dependent on banks for their financial needs. The capital markets were not well developed, joint ventures norms had not been liberalized, mergers and acquisitions were not the preferred route and numerous restrictions were placed on raising finance from overseas markets. The banking institutions too showed a preference for providing credit to the corporates. This way their paper work was markedly reduced as the numbers of clients were less. Not only the workload was eased but also the risk involved was considerably less as corporate borrowings were made against collaterals after verifying their capacity for repayment. The government had also earmarked priority sectors, and as such banks had to comply with the targets allotted to them. After liberalization, many corporates could not face the competition and went into the red. Economic downturn and recessionary environment resulted in poor performance of many borrowers. As a direct consequence of all these, the NPAs of banks started mounting. However, according to the RBI annual report of 2005-06, the credit demand by the corporate sector has turned robust on the back of strong industrial performance. Furthermore, banks are expected to have greater financing opportunities in the area of project finance, especially in the infrastructure sector, given the conversion of two major financial institutions into banks. Banks have been focusing mainly on syndication of debt to ensure wider participation in project finance and wholesale leading segment. Corporate banking serves the need of corporates, those having a legal entity. They offer business current accounts, make commercial loans, participate in syndicated lending and are active in inter-bank markets to borrowlend from to other banks. Many banks offer structured products, capital market services and corporate solutions. Corporate banking involves comparatively fewer borrowers and the account size is usually large and sometimes it can turn into billions of dollars. I. Corporate banking services include: II. Working capital and terms loans, overdrafts, bill discounting, project financing. III. Cash management both short term holdings of cash as well as funds held for longer periods. IV. Financing of exports and imports including export credit arrangements. V. Project finance VI. Transmission and receipt of money. VII. Handling foreign currency and hedging against changes in value. In recent times, there has been a marked shift from corporate to retail banking. The major reason for avoiding corporate accounts is the mounting non-performing corporate accounts. Difficulty in pricing the services and high risks involved are some of the other reasons for overlooking corporate accounts. However this is very lucrative segment provided care is taken in identifying and focusing on selected business segments and catering to their requirements, e. g. for the SME segment, credit is paramount whereas for big corporates, customized solutions are needed. Systematic account planning process can help to identify the profitable customers, and pricing of services can help the bank to get rid of asset quality problem. Most developed nations banks have separate corporate bank divisions which help them to avoid the pitfalls of one size fits all policies. (B) Retail Banking: With a jump in the Indian economy from a manufacturing sector, that never really took off, to a nascent service sector, Banking as a whole is undergoing a change. A larger option for the consumer is getting translated into a larger demand for financial products and customization of services is fast becoming the norm than a competitive advantage. With the Retail banking sector expected to grow at a rate of 30 players are focusing more and more on the Retail and are waking up to the potential of this sector of banking. At the same time, the banking sector as a whole is seeing structural changes in regulatory frameworks and securitization and stringent NPA norms expected to be in place by 2004 means the faster one adapts to these changing dynamics, the faster is one expected to gain the advantage. In this article, we try to study the reasons behind the euphemism regarding the Retail-focus of the Indian banks and try to assess how much of it is worth the attention that it is attracting. Retail banking is typical mass-market banking in which individual customers use local branches of larger commercial banks. Retail banking is banking that provides direct services to consumers. Many people with bank accounts have their accounts at a retail bank and banks that offer retail banking services may also have merchant and commercial branches that work with businesses. For people with high net worth and special banking needs, private retail banking services may be pursued. These offer a high level of service with a number of options that are not available to average members of the public. Services offered include savings and checking accounts, mortgages, personal loans, debitcredit cards and certificates of deposit (CDs). The most basic retail banking services include savings and checking accounts. Most retail banks, however, try to make themselves into a one stop shop for banking customers. This increases customer retention and loyalty, ensuring that the bank has a steady supply of customers. Expanding banking services also provides more opportunities for the bank to turn a profit. Characteristics of Retail Banking 1. Large Number of Small Customers: Retail banking is characterized by the existence of a large number of small customers, who consumes personal banking and small business services. The essential prerequisite of retail banking is its orientation towards the consumer whether it is in size, price, delivery channels or product profile. 2. Multiple Products: A basket of products including flexi deposits, cards, insurance, medical expenses, auto loans are offered to the consumers. Besides these, there are a number of value added services like de-mat accounts, issue of free ATM cards, portfolio management, payment of water, electricity and telephone bills. 3. Multiple Delivery Channels: To increase penetration and access banks are not limiting themselves to branches but are making extensive use of internet, call centres, kiosks, etc. Origin of Retail Banking: Origin of retail banking in India can be traced to a number of developments. 1. Financial Sector Reforms and Liberalization: Before opening up of the economy during the decade of the nineties, corporate banking had been the preferred goal for bankers. However, after the reforms it no longer remained so. Corporates could now go in for external commercial borrowings from any internationally recognized bank, export credit agency, international capital market or supplier of equipment. They could also opt for mergers and acquisitions. So banks had to look for other avenues than the corporate sector for growth and expansion. 2. Spreading of Risk: Another consequence of liberalization was industrial recession, economic downturn, industrial sickness which resulted in failure of many big corporates. Mounting non-performing assets made banks more cautious about lending to business houses, and diverting their funds into the retail segment, as retail banking has the advantage of minimizing the risk and maximizing the returns. The returns from retail segment are three to four percent as compared to one to two percent from the corporate segment. 3. Growth in Banking Technology and Automation of Banking Processes: Technology has opened up new vistas for the banking industry and redefined its nature, scope and extent. State-of-the-art electronic technology has helped to increase penetration through ATMs without opening more branches. Internet has made possible banking to be done from home. Telebanking and phone banking are some other new technologies which have revolutionized banking. 4. Changing profile of Customers: An ever-increasing middle class, with more disposable income, higher education and a desire for higher standard of living have fuelled the demand for retail banking services. More and more people seemed to have embraced the credit culture, and are demanding consumer goods, holidays, education and a host of other value added banking services. (C) Rural Banking: On the birth anniversary of Mahatma Gandhi on October 2, 1975, Rural Banks were established with a view to stepping up rural credit. In 1975, the Government of India appointed a working group under the Chairmanship of M. Narasimham, the Deputy Governor of the Reserve Bank of India to review the flow of institutional credit to the people in rural areas. The committee was to study the availability of institutional credit to the weaker section of the rural population and to suggest alternative agencies for this purpose. The committee concluded that the commercial banks would not be able to meet the credit requirements of the weaker sections of the rural areas in particular and rural community in general. The Government accepted the recommendations of the working group and passed an ordinance in September 1977 to establish Regional Rural Banks. Need to Establish Regional Rural Banks The main need and objective of the RBBs was to provide credit and other facilities to the small and marginal farmers, agricultural laborers and artisans, who had, by and large, not been adequately served by the existing credit institutions namely, cooperative banks and commercial banks: 1. Co-operative Banks: So far as the co-operative credit structure is concerned, it lacks the managerial talent, post credit supervision and the loan recovery. They are also not in a position to mobilize necessary resources. 2. Commercial Banks: These banks are mostly centralized in urban areas and are urban-oriented. Although these can play a crucial role as far as the rural credit is concerned. For this they have to adjust their methods, procedures, training and orientation in accordance with the rural environment. Further, due to high salary structure, staffing pattern and high establishment expenses their operational cost is also higher. Thus, under these circumstances, the commercial banks cannot provide credit, to the weaker sections of the rural areas, at a cheap rate. 3. Need of a New Institution: Thus in accordance with the rural requirements, the necessity was felt to establish such an institution i. e. a rural oriented bank which may fulfill credit needs of the rural people particularly the weaker section. It may also combine the merits of the above two mentioned institutions, keeping aside their drawbacks. The RRBs, as subsidization to nationalized banks, are expected in the long run not only to provide credit to farmers and village industries but also to mobilize deposits from rural households. They may form an integral part of the rural financial structure in India. Difference Between RRBs and Commercial Banks Although the RRBs are basically the scheduled commercial banks, yet they differ from each other in the following respects 1. The area of the RRB is limited to a specified region comprising one or more districts of a state. 2. The RRBs grant direct loans and advance only to small and managerial farmers, rural artisans and agricultural laborers and others of small having small means for productive purposes. 3. The lending rates of RRBs are not higher than the prevailing lending rates of co-operative societies, in any particular state. The sponsoring banks and the Reserve bank of India provide many subsidies and concessions to RRBs to enable it to function effectively. The RRBs have been established by Sponsor bank usually a public sector bank. The steering committee on RRBs identifies the districts requiring these banks. Later, the Central Government sets up RRBs with the consultation of the state government and the sponsor bank. Each RRBs operates within local limits with such as name as may be specified by the Central Government. The bank can establish its branches at any place within the notified areas. The authorized capital of each RRBs is Rs. 5 crore which may be increased or reduced by the Central Government but not below its paid up capital of Rs. 25 lakh. Of this fifty percent is subscribed by the Central Government, 15 percent by the State Government and 35 percent by the sponsor bank. At present the formula for subscription to RRBs has been fixed at 6 0. 20. 20 between central government, state government and the s ponsor bank. The Central Governments contribution is made through NABARD. Each RRB is managed by a Board of Directors. The general superintendence, direction and management of the affairs and business of RRBs vests with the nine member Board of Directors. The Central Government nominates 3 directors. The chairman, usually an officer of the sponsor bank but is appointed by the central Government. The Board of Directors is required to act on business principles and in accordance with the directives and guidelines issued by the Reserve Bank. At the State Level, State Level Coordination Committee have also been formed to have uniformity of approach of different RRBs. The RRB are required to perform the following functions or operations: 1. Operations Related to Agricultural Activities: To grant loans and advances to small and marginal framers and agricultural laborers, whether individually or in groups or to cooperative societies including agricultural marketing societies, agricultural processing societies, cooperative farming societies, primary agricultural societies for agricultural purposes or for other related purposes. 2. Operations Related to Non-Agricultural Activities: Granting of loans and advances to artisans, small entrepreneurs and persons of small means engaged in trade, commerce and industry or other productive activities within its area of operation. (D) Micro-Credit: In spite of the phenomenal outreach of formal credit institutions, the rural poor still depend upon the informal sources of credit. Two major causes for this are the large number of small borrowers with small and frequent needs. Also the ability of these borrowers to provide collateral is very limited. Besides, the long and cumbersome bank procedures and their risk perception have also been limiting factors. Micro-credit has emerged as the most suitable and practical alternative to conventional banking in reaching the hitherto untapped poor population. Micro-credit or micro-finance means providing very poor families with very small loans to help them engage in productive activities or grow their tiny businesses. Over time, the concept of micro-credit been broadened to include a whole range of financial and non-financial services like credit, equity and institution building support, savings, insurance etc. Micro-finance institution is an organization that provides financial services to people with limited income who have difficulty in accessing the formal banking sector. The objective of micro finance is to provide appropriate financial services to significant numbers of low-income, economically active people in order to finance micro-enterprises and non-farm income generating activities including agro-allied activities and ultimately improve their condition as well as that of local economies. As per RBI micro-finance is the provision of thrift, credit and other financial services and products of very small amount to the poor in rural, semi-urban and urban areas for enabling them to raise their income levels, and improve their living standard. Micro-credit institutions are those that provide these facilities. The micro-finance approach has emerged as an important development in banking for channelizing credit for poverty alleviation directly and effectively. The micro-credit extended by banks to individual borrowers directly or through any agency is regarded as a part of banks priority sector loans. (E ) Self-Help Groups: SHGs have been launched to combat the problem of growing poverty at the grass roots level. Small, cohesive and participative groups of the poor are formed who regularly pool their savings to make small interest bearing loans to its members. In the process, they lean the nuances of financial discipline. Initially bank credit is not primary objective. It is only after the group stabilizes and gains ability to undertake productive activity and bear risk that micro-credit comes into play. The SHG bank linkage programme has proved to be the major supplementary credit delivery system with a wide acceptance by banks, NGOs and various government departments. It encourages the rural poor to build their capacity to manage their own finances, and then negotiate bank credit on commercial terms. Certain norms have to be observed in the formation of SHGs. To become a member, a person has to be below the poverty line. Only one member of a family can become a member and that person cannot become a member of more than one SHG. There is no limit of maximum number of members can be between 10 and 20. Members of SHGs are supposed to meet regularly, that is, once a week or once a fortnight. However, registration is optional and left to the discretion of the members. (F) Non-Banking Financial Intermediaries: Non-Banking financial Intermediaries are a heterogeneous group of financial institution, other than commercial and cooperative banks. These institutions are an integral part of the Indian financial system. A wide variety of financial institutions is included in it. These institutions raise funds from the public, directly and indirectly, to lend them to ultimate spenders. The Development Banks (such as the IDBI, IFCI, ICICI, SFCs, SIDCs, etc.) fall in this category. They specialize in making term loans to their borrowers. LIC, GIC and its subsidiaries and the UTI are its other all India big term-lending institutions. Out of these three, only UTI is a pure non-banking financial intermediary, the others raise funds in the shape of premium from the sale of insurance. Besides this, there are provident funds and post offices who mobilize public savings in a big way for onward transmission to ultimate borrowers or spenders. A large number of small NBFs such as investment companies loan companies, hire purchase finance companies and the equipment leasing companies, these are private sector companies with only a few exceptions. Functions of Non-Banking Financial Intermediaries: The main functions performed by NBFs are as under: 1. Brokers of Loanable Funds: NBFs act as brokers of loanable funds and in this capacity they intermediate between the ultimate saver and the ultimate investor. They sell indirect securities to the savers and purchase primary securities from investors. Thus, they change debt into credit. By doing so, they take risk on themselves and reduce the risk of ultimate lenders. Not only that, by diversifying their financial assets they spread their risk widely and thus reduce their own risk because low returns on some assets are offset by high return on others. 2. Mobilization of Savings: These institutions mobilize savings for the benefit of the economy. By providing expert financial services like easy liquidity, safety of the principal amount and ready divisibility of savings into direct securities of different values they are able to mobilize more funds and attract larger share of public savings. 3. Channelization of Funds into Investment The NBFs, by mobilizing savings, channelize them into productive investments. Each intermediary follows its own investment policy. For instance, savings and loan associations invest in mortgages insurance companies invest in bonds and securities etc. Thus this channelization of public savings into investment helps capital formation and economic growth. 4. Stabilize the Capital Market These institutions trade in the capital market in a variety of assets and liabilities, and thus equilibrate the demand for and supply of assets. Since they function with a legal framework and rules and they protect the interests of the savers and bring stability to the capital market. 5. Provide Liquidity Since the main functions of the NBFs convert a financial asset into cash easily, quickly and without loss in the capital value, they provide liquidity. They are able to do so, because they advance short-term loans and finance them by issuing claims against themselves for long periods and they diversify loans among different types of borrowers. Types of Non Banking Financial Institutions: The main types of non-banking financial institutionsintermediaries are as under: The Life Insurance Companies: Life Insurance Corporation of India enjoys near monopoly of life insurance in India. It is the biggest institutional investor. The LIC was established in 1 September, 1956 by nationalizing all the life insurance companies operating in India. Prior to nationalization of insurance companies, 245 private insurance companies operate from 97 centres. The main objectives of LIC are (i) To carry on Life Insurance business in India. Life insurance is a very important form of long term savings. (ii) The LIC aims in promoting savings. (iii) To invest profitability the savings collected in the form of payments received from life insurers. The LIC has two tier of capital structure - the initial capital, and premium capital. The initial capital of LIC is Rs. 5 crore provided by the Government of India. The premium paid by policy holders are the principal source of funds by LIC. Besides, the LIC receives interest, dividends, repayments and redemptions which add to its investible resources. The LIC is required to invest atleast 50 of its funds in government and other approved securities. LIC has to invest 10 of its funds in other investments which include loans to state governments for housing and water supply schemes, to Municipal Corporation, and corporation, and cooperative sugar companies, loans to policy holders, fixed deposits with banks and cooperatives societies. The main principle involved is security of funds rather than maximization of return on investment. General Insurance Companies: General Insurance Corporation of India was established in January 1973, when General Insurance Companies were nationalized. At the time of nationalization, there were 68 Indian companies and 45 non-Indian companies in the field. Their business was nationalized and vested in the General Insurance Company and its four subsidiaries viz. National Insurance Company Ltd. and United India Insurance Company Ltd. The GIC is the holding company and its direct business is restricted only to aviation insurance general insurance is handled by the subsidiaries of GIC and they operate various types of policies to suit the diverse needs of various segments of the society. They derive their income from insurance premia and invest the funds in various types of securities as well as in the form of loans. GIC has thus emerged as an important investment institution operating in Indian capital market. Unit Trust of India: The UTI is an investment institution which offers the small investor a share in Indias industrial growth and productive investment with minimum risk and reasonable returns. The UTI was established as a Statutory Corporation in February 1964 under the UTI Act 1964. It commenced its operations from 1 July, 1964. The UTI was established with the objective of mobilizing the savings of the community and channeling them into productive investment. Its objective is to encourage widespread and diffused ownership of industry by affording investors particularly the small investors, a means of acquiring shares assured of a reasonable return with minimum risk. Thus, the primary objective of the Unit Trust in two fold (i) To stimulate and pool the savings of the middle and low income groups (ii) To enable the unit holders to share the benefits and prosperity of the rapidly growing industrialization in the country. The UTI is managed by a board of trustees. It consists of a chairman and 9 other trustees. The chairman is appointed by the government of India in consultation with the IDBI, 4 trustees nominated by the IDBI, one trustee each nominated by the RBI, LIC and SBI and 2 trustees selected by other institutions which contributed to the initial capital of the UTI. The head office of UTI is in Mumbai. It has four zonal offices at Mumbai, Kolkata, Chennai and New Delhi. It has 51 branch offices in various parts of the country. (G) Mutual Funds: A mutual fund is a trust that pools the savings of a number of investors who share a common financial gain. Anybody with an investible surplus of as little as a few thousand rupees can invest in mutual funds. These investors buy units of a particular Mutual Fund Scheme that has defined investment objective and strategy. The money thus collected is then invested by the fund manager in different type of securities. The income earned through investments and the capital appreciation realized by the scheme is shared by its unit holders in proportion to the number of units owned by them. In India, the mutual fund industry started with the setting up of Unit Trust of India in 1964. Public sector banks and financial institutions began to establish mutual funds in 1987. The private sector and financial institutions were allowed to set up mutual funds in 1993. (H) Provident Pension Funds: These funds represent the most significant form of long-term contractual saving of the household sector. At present the annual contribution to these funds is running at double the rate than the rate of annual contribution to life insurance. In the financial year 1999-2000, about Rs. 69.695 crore had accumulated in the provident fund and other accounts with the Government of India. The resources mobilized by the funds during the same year were Rs. 1,465 crore. The provident funds scheme practically started in the post-independence period. Under the legalization, provident funds have been made compulsory in the organized sector of industry, coal mining, plantation and services (such as government, banking, insurance, teaching, etc.) There is a separate P. F. Legislation for coal mining, industries and Assam tea plantations. With the growth of the organized sector of the economy and in wage employment, savings mobilizations through PFs will growth further. The wage - earners are encouraged to join, P. F. schemes and make contributions to them, because thereby alone they are able to earn employers matching contribution to the fund. (I) Post Offices: Post offices serve as the vehicle for mobilizing small savings of the public for the government. These have been established with the sole motive of collecting peoples small savings in urban, semi-urban and rural areas. They are generally known as Savings Banks. In rural areas where majority of the population live, do not have such commercial banks. To create banking habit among them and to collect their scattered small savings, the savings banks have been opened. In India where there are no commercial banks, the Post-Office perform the functions of commercial banks, they collect the deposits of the people, open their deposit accounts and pay interest for the deposited money. In simple words, bank refers to an institution that deals in money. This institution accepts deposits from the people and gives loans to those who are in need. Besides dealing in money, banks these days perform various other functions, such as credit creation, agency job and general service. The spectrum of needs and requirements of individuals, organizations and sectors of the economy is very vast and diverse. Banks have come up with a whole range of banking products and services to suit the requirements of their clients. Banking sectors include corporate banking, international banking and rural banking. 1.6 Test Questions Q1. What is a Bank Explain the main functions of a Bank. Q2. Explain the various types of retail banking services offered by banks. Q3. Give an overview of different banking sectors in India. 1.7 Further Readings Varshney P. N.amp Mittal D. K. Indian Financial System , Sultan Chand ampSons G. Ramesh Babu, Financial Markets and Institutions , Concept Publishing Company. Tripathi Prava Nalini, Financial Services , Prentice Hall of India, 2008. Jain T. R. Indian Financial System . V. K. Publications.

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